RING TIL JAN

Jan telefon: 20 96 93 29

RING TIL OLE

Ole telefon: 28 11 13 53

KONTOR TELEFONTIDER

Man – Ons – Fre: 09:30 – 12:00

SEND EN MAIL

Mail:jan@wandmose.dk

Kontrol stof til køreprøven

Lygter:

Alle lygter skal kunne lyse.
Pærer skal være rigtigt isat ( lys / mørkegrænse )
Nærlys skal oplyse vejen mindst 30m uden og blænde.
Nærlys skal falde 1 cm pr meter.
Fjernlys skal oplyse vejen mindst 100 m.
Positionslys skal kunne ses i en afstand af 300 m.
Baglys røde skal kunne ses i en afstand af 300 m.
Stoplygter røde skal lyse væsentlig kraftigere end baglygterne.
Blinklyslygter skal blinke 60-120 gange pr minut gult lys ses i sollys.
Særlig kontakt skal kunne tænde alla blinklygter samtidig som havariblink.
Nummerpladelys belyse nummerpladen så den tydeligt kan læses på 20 m.
Lygter i lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
Påbudt reflekser bagpå godkendte røde ikke trekantede.

Dæk:

Dæk skal være samme type på alle 4 hjul ( radial-diagonal-vinterdæk-pigdæk )
Pigdæk må kun benyttes fra den 1 nov – 15 april.
Der skal være mindst 1,6mm slidebane ( se slidindikation )
Der skal være et korrekt dæktryk ( se instruktionsbog )
Skal vende i rotationsretning.

Støddæmpere:

Der skal være en støddæmper ved hvert hjul sørger for at bilen bevarer vejgrebet selv om vejen er ujævn.
Kontrolleres ved at trykke bilens hjørner ned et af gangen når du så slipper må bilen kun vippe 1-2 gange.

Motor og udstødning:

Motoren må ikke udvikle unødig røg-støj-eller være tilsølet af olie.
Der skal være en læddæmper som skal være tæt og sidde fast.
Udstødningssystemet skal være tæt så der ikke trænger kulilte ind i bilen.

Bremser:

Bilen skal være forsynet med følgende bremser :
2-kreds driftbremse ( fodbremse ).
Parkeringsbremse ( håndbremse ).
Nødbremse.
2-kreds driftsbremse skal kunne standse bilen hurtigt-sikkert og virkesomt ved enhver hastighed og belastning.
Den skal være hydraulisk ( væske ) og virke på alle 4 hjul.
ved 30 km/t skal den kunne standse på højst 6 m.
Før kørsel kontrolleres pedalen.
1: skridsikker belægning så foden ikke smutter.
2: ikke væsentlig sideslør i ophænget.
3: ca 1 cm frigang hvor den ikke bremser.
4: højst kunne trædes 1/2 ned ved første nedtrædning også selv du træder hårdt den skal føles fast og må ikke synke når du holder den nedtrådt.

Bremseforstærkeren (vakuumforstærker):

1: stands motoren.
2: bremsepedalen nedtrædes 4-5 gange ( pumpes ).
3: bremsepedalen holdes nedtrådt ( hårdt ).
4: motoren startes.nu skal du kunne mærke at bremsepedalen synker et lille stykke gør den det virker din forstærker som den skal.
Under kørslen kontrolleres at bilen bremser jævnt og ikke trækker til siden.
Parkeringsbremsen skal være mekanisk ( kabel-wirer eller lign ).
Den skal virke på mindst en aksel ( forhjul el. baghjul ).
Den må ikke kunne føres i bundstilling.
Skal kunne blive stående til den er spændt prøv evt at slå til den.
Skal kunne holde bilen på en hældning på 18% ( ret stejl bakke ).
Nødbremsen skal kunne standse bilen sikkert hvis driftsbremsen svigter.
Kan være den ene kreds i 2-kreds driftsbremse ( normalt på alle personbiler også skolevogne.
Kan være parkeringsbremsen ( ikke særlig almindelig ).
Kan være et separat bremsesytem ( ikke særlig almindelig ) .

Styretøj:

Styretøjet skal kunne betjenes let-sikkert-og hurtigt.
Før kørslen kontrolleres om der er slør i styretøjet ( det stykke rattet kan bevæges uden at forhjulene bevæger sig ).
Max 5 cm på ældre biler.
Biler med tandstangsstyretøj 0 cm ( nyere biler-skolevogn ).
Under kørsel kontrolleres at :
Ratte kan drejes fra yderstilling uden hårde punkter eller mislyde.
Efter svingning skal bilen selv rette op igen ( selvopretning ).
Under ligeudkørsel må bilen ikke trække til siden.

Sikkerhedsseler:

Bilen skal være forsynet med sikkerhedsseler ( godkendte ) og disse skal
benyttes af de personer som sidder på de pladser hvor selerne er.
Undtaget er dog ved kørsel på parkeringsplads-tankstation-værkstedsområde eller lign.